Onze missie & visie

Onze school heet "De Piramide".
Deze naam is gekozen op grond van een aantal beweegredenen:
een piramide straalt stevigheid uit; een houvast voor de ouders die hun kinderen aan de zorg van de school toevertrouwen en een plek waar de kinderen zich veilig voelen. De brede basis van de piramide is het symbool van de stevige ondergrond die de school aan de kinderen probeert te geven, zodat zij zich daarmee verder kunnen ontwikkelen en zich toe kunnen leggen op iets waar zij goed in zijn.
De punt van de piramide verwijst naar de kwaliteit van het onderwijs dat gegeven wordt ("to the point"). Van basis naar punt verwijst de piramide naar de verantwoordelijkheid van brede zorg naar specifieke zorg.

Onze missie is om onze leerlingen weer te laten groeien door hen te begeleiden in hun ontwikkeling naar zelfstandig functionerende volwassenen, waarbij hun potentieel tot zijn recht komt. We geloven dat iedereen anders is en dat dit mag. Onze school heeft oog voor de brede ontwikkeling van de leerling, waarbij we een persoonlijk perspectief bieden. Ons doel is dat leerlingen weer met plezier naar school gaan en weer zelfvertrouwen opbouwen. We benaderen de leerstof ontwikkelingsgericht en niet primair prestatiegericht.

Onze visie is gebaseerd op het geloof dat elk kind talenten heeft die we willen ontwikkelen. Bij SBO De Piramide geloven we in diversiteit en streven we samen naar groei en succes voor elke leerling. We bouwen aan een schoolgemeenschap waarin samenwerking, respect en ontwikkeling centraal staan. Onze school gelooft in het belang van leerkansen, waarbij de leerstof wordt benaderd vanuit een ontwikkelingsgericht perspectief, met als doel dat iedere leerling zijn of haar potentieel kan bereiken.

De kernwaarden van De Piramide zijn gezamenlijkheid, respect en ontwikkeling:

Gezamenlijkheid
Een goede school maken we samen! In de klas besteden we veel aandacht aan groepsvorming en leren we onze leerlingen dat zij samen verantwoordelijk zijn voor een goed leerklimaat en een positieve en veilige sfeer in de klas. Als team dragen we hier graag het voorbeeld in uit: we voelen ons samen verantwoordelijk voor alle leerlingen. Ook ouders/verzorgers zijn hierin onmisbaar: wederzijdse betrokkenheid bij de ontwikkeling van de leerling vinden wij essentieel. Door samen te werken en elkaar te ondersteunen, creëren we een omgeving waarin iedereen kan gedijen.

Respect
We hebben aandacht voor de individuele leerling. We vinden het belangrijk om iedereen te waarderen en te begrijpen, ongeacht wie je bent. Daarnaast zorgen we voor ruimte voor eigen verantwoordelijkheid en initiatieven. We hanteren positief taalgebruik naar de leerlingen en verwachten ook van hen dat ze dit onderling doen. We hebben begrip voor ieders achtergrond. Fouten maken mag. We leren hiervan.

Ontwikkeling
Al ons onderwijs en onze begeleiding is gericht op het stimuleren van ontwikkeling van de leerling. Dit omvat niet alleen de didactische ontwikkeling, maar ook persoonlijke groei en vaardigheden die nodig zijn voor succes in het leven. We doen er alles aan om leerlingen het beste uit zichzelf te laten halen.

Ons motto: Kinderen weer laten groeien!