Klachtenregeling

Heeft u een klacht, een vraag of een opmerking? Kom er dan meteen mee en blijf er niet mee rondlopen.
De klacht kan gaan over (seksuele) intimidatie, agressie, pesten, kwaliteit of beleid van het onderwijs, of andere omstandigheden die bij u onvrede oproepen. In veel voorkomende gevallen kan een gesprek uitkomst bieden. Mocht dat niet het gewenste resultaat opleveren, dan zijn er een aantal stappen die genomen kunnen worden, waarbij de meeste problemen kunnen worden opgelost.

Stichting Lijn 83 heeft de klachtenregeling opgesteld zoals geadviseerd door de Stichting Onderwijsgeschillen. Tevens is Stichting Lijn 83 -en daardoor ook onze school- aangesloten bij de klachtencommissie van deze stichting.

Contactgegevens:
Landelijke Klachtencommissie Onderwijs LKC Stichting Onderwijsgeschillen
Postbus 851913, Utrecht
Telefoon: 030-2809590
Website: https://onderwijsgeschillen.nl
Email: info@onderwijsgeschillen.nl

De volledige tekst van de Klachtenregeling vindt u op de site van Stichting Lijn83: https://lijn83po.nl/Klachtenregeling

Elke school van onze stichting beschikt ook over minimaal één interne vertrouwenspersoon. Op onze school is dat Maartje van Raaij (intern begeleidster). Zij is bereikbaar via tel. 0485-519025 of via m.vanraaij@lijn83po.nl.
De interne vertrouwenspersonen hebben de taak om ouders/verzorgers, leerlingen en leerkrachten wegwijs te maken wanneer zij een klacht hebben, maar bemiddelen zelf niet. Jaarlijks maken de interne vertrouwenspersonen een verslag voor het bevoegd gezag, waarin anoniem het aantal en de afhandeling van de klachten is beschreven.

Het bestuur van Stichting Lijn 83 primair onderwijs heeft voor alle scholen, die onder de stichting vallen, een overeenkomst afgesloten met GIMD voor de functie van externe vertrouwenspersoon. De externe vertrouwenspersoon begeleidt en ondersteunt ouders, leerlingen en medewerkers bij de behandeling van klachten en zijn onafhankelijk van Lijn 83 en de scholen.

Onze externe vertrouwenspersoon is:
Gonny Driessen, GIMD Vertrouwenspersoon
E-mail: g.driessen@gimd.nl
Werkdagen: maandag, dinsdag, woensdag, donderdag.
(Op vrijdag zijn de vertrouwenspersonen te bereiken via het bedrijfsbureau van GIMD. Per mail: bedrijfsbureau@gimd.nl of telefonisch via 088 8008 500.)

Wanneer er vragen, klachten of problemen zijn, dan is de juiste volgorde als volgt:
  • U neemt eerst contact op met de betreffende leerkracht(en) of andere betrokken medewerker van de school.
  • Vindt u geen gehoor of kunt u samen het probleem niet oplossen, dan gaat u met uw vragen, de klacht of het probleem naar de directie.
  • Blijft uw klacht of probleem bestaan, dan kunt u die voorleggen aan de interne vertrouwenspersoon van onze school. Er zal dan op korte termijn een gesprek plaatsvinden.
  • Als dat nog geen oplossing biedt, dan heeft u de mogelijkheid om de externe vertrouwenspersoon te benaderen via BCO Onderwijsadvies of een klacht in te dienen bij het bevoegd gezag (het bestuur van Lijn 83) of bij de genoemde klachtencommissie Onderwijsgeschillen. Een klacht moet dan schriftelijk worden ingediend en ondertekend.